Gå direkt till innehållet
Christopher Hayward
VD

gulfsverige.com - inhouseuppdrag

VAD?

På gulfsverige.com återfinns det legendariska varumärket GULF. Att få hantera det anrika emblemet var både ärorikt och roligt.

Sajten syftar till att göra stationerna lättare att hitta, förmedla aktuella erbjudanden samt ge en väg för ansökan om GULF-kortet. Vi tog fram en ny design samt kodade upp sajten som gjordes med användarupplevelsen i fokus. Den skulle även visa att det historiska varumärket finns till för alla. Administrationen av innehållet behövde vara lättmanagerad då den har content som uppdateras regelbundet.

Mer om Gulf:

Nu syns Gulfs servicestationer längs de svenska vägarna igen och det är en återkomst präglad av både nytänkande och historiskt arv. Varje Gulfstation är unik eftersom varje ort där vi finns är unik! Vi har samlat allt som du kan förvänta dig av en modern servicestation i form av ett genomtänkt utbud av snabbmat, kaffe, biltillbehör, glass, godis och dryck. Men utöver det erbjuder varje butik ett lokalt sortiment som varierar beroende på vilken Gulf du besöker. Vi vet att ett lokalt anpassat utbud bjuder på de bästa kundupplevelserna. Gulf ska vara kundens lokala och personliga butik, både hemma och på väg. Gemensamt är att Gulf drivs av fristående, professionella och engagerade entreprenörer som har service som ledstjärna. I tillägg till fullskaliga servicestationer finns även ett antal Gulf automatstationer runt om i Sverige.

Redan 1911, bara tio år efter att Gulfs första oljekälla i Texas kom i drift och bolaget grundades, startade man den första drive-in-bensinstationen i Pittsburgh, Pennsylvania, USA. Dåtidens bilister kunde tanka bensin direkt från en pump.

1984 upphörde Gulf Oil Corporation som självständigt bolag genom att bilda bolaget Chevron tillsammans med Standard Oil. Verksamheterna i hela världen såldes ut. I Sverige köpte bolaget Kuwait Petroleum Gulfs verksamhet 1983 och lanserade en ny bensinkedja 1986, Q8, som senare slogs samman med OK och bildade OKQ8.

Varumärket Gulf ägs i USA av Gulf Oil Limited Partnership i Massachussetts, och i resten av världen (utom Spanien och Portugal) av The Hinduja Group, en indisk affärsfamilj.

Sedan oktober 2012 licensierar EMAB, medlemsorganisation för fria handlare inom trafikbutiker, licensrätten för varumärket Gulf på bensinstationer i Sverige.

Vill du veta mer? Kontakta oss så berättar vi mer!

Uppdaterad:
2018-10-03
Publicerad:
2018-06-27